Fototips (tagna ur "Digital fotografi", av Scott Kelby)

"Lär dig yrkesfotografernas hemligheter"

Jag har fått hem första och andra delen av Scott Kelbys böcker Digital fotografi och Digital fotografi2. Fick dom från skolan och jag har nyligen börjat läsa första delen. Jag hade tänk att dela med mig av lite tips jag får därifrån. Hoppas att det är intressant och nyttigt för er som det är för mig (:


Tips1 - Utrustning
Det spelar egentligen ingen roll vad du har för kamera, utan det är oftast utrustningen och tillbehören runt omkring som spelar ganska stor roll, speciellt om man vill fotografera som ett proffs. Här kommer några tips på utrustningar som Scott Kelby rekomenderar.

Stativ
Bogen/Manfrotto 3001BD (ca 1200kr)
Bogen/Manfrotto Mag Fiber 055MF3 (ca 2700kr)
Gitzo G1327 Mountaineer Mk2 (ca 8000kr)

Info: Det finns inte bara ett enda trick som gör att du tar skarpa bilder som proffsen, utan det är flera kombinerade sätt som tillsammans ger dig "knivskarpa" bilder. Den viktigaste saken är att du fotograferar med stativ. Så ofta du kan ska du använda stativ och varje gång du drar ut och fotar, så försök att ha stativet med dig. Sen finns det ju olika stativ med olika priser, det billigaste är aldirg tillräckligt bra. Så tänk mycket på kvaliteten när du handlar.

Kulledat huvud (till stativ)
Bogen/Manfrotto 486RC2 (ca700kr)
Kirk BH-1 (ca 2700kr)
Really Right Stuff BH-55 (ca 3600kr)

Info: Kulledade huvuden är väldigt bra för att det bara krävs en enda ratt för att snabbt och enkelt ställa in kameran i den vinkel som du vill ha. Om du köper de lite dyrare stativen så följer inget stativhuvud med, utan det får du köpa separat.

Fjärrutlösare
Du kan få tag i en kabelstyrd fjärrutlösare för ca 150kr
Du kan få tag i en trådlös fjärrutlösare för ca 300kr
Skaffa dig Nikons fjärrutlösare för ca 1300kr

Info: En fjärrutlösare är nästa steg för att få de där "knivskarpa" bilderna. Det är en kabel som du kopplar till din kamera (iaf på de flesta systemkameror) och så finns det en knapp på dosan som du trycker på, då slipper du trycka på slutarknappen och du riskerar inte att flytta kameran eller skaka den.

OBS! Tänk på att allt jag skriver har jag tagit från hans bok, fast jag formulerat om det lite OBS!

Kommentarer
Postat av: A L M A - foto, mode, kreativitet <3

sv; hehe, okej :)

2009-11-25 @ 19:21:23
URL: http://febwiie.blogg.se/

    Kommentera Här..
Namn:
Daglig läsare?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0